Objektven a Subaru Forester S Turbo-rl:
Kt vvel ezeltt vettem a most ngy ves autt s azta is naponta hasznlom, mondhatni benne lek. Mivel ezalatt 50 ezer kilmtert mentem vele, lassan krvonalazdik bennem, mirt is szereti meg az ember ezt a tpust. Vannak persze kellemes s dht pillanatai ugyangy, de mivel hasznltam kerlt hozzm a kocsi s nem ismerem az ellett, csak azokra trnk ki, amelyek felteheten jellemzek a tpus sszes egyedre.
Amikor elszr meglttam, az els gondolatom az volt: H, de kis tmzsi! Sok bartom krbejrta, prblgatta azta s mindegyik hasonlan summzta a helyzetet, ez az aut 'nagyon egyben van'. Rnzsre a 80-as vek formatervezst tkrzi, egy korabeli 7-es volvo hasonlan idomtalannak tnhet mostansg. Mondhatnm, hogy a kocsi egyenesen csnya, de mr nem teszem, mert mita hasznlom naprl-napra szebbnek ltom. Messze ll tle a megszokott tmeggyrtott szriaautk kasznicsodja. Azonban az els kerekek feletti oldal idomok kiugrak, hatrozottak, szpen velnek vgig a kocsi hosszban, igen markns s agresszv benyomst keltve. Lmpi nagyok gy a brkon keresztl jv fny tkletesen megvilgtja az utat. Kr, hogy a beptett fnyszrmosk csak lefrcsklik az veget, trllaptok nlkl jelentsen nem javtanak a helyzeten, ha igazn saras az bra. Az autt bakancsszerv az elnyjtott testhez kpest magas utastr s a bunfordi, igen elnytelen els-hts lkhrtk teszik. Br elvileg a hobbi-terepjr kategriba soroljk, az alvz alja csak egy centivel magasabb, mint egy citroen xsar. Viszont ebbl a skbl a foresternl nem lg al semmi, ami fennakadhatna az utakon. Panaszra nincs okunk. n naponta jrom meg a haza utat egy 30-45 fokos, komoly terepjrk mlytette fldton, amely vizes, havas idoben szinte mg gyalog is jrhatatlan. A Forester-nek minden mindegy. Szinte hason kszva kapaszkodik fel az emelkedn a hszcentis hban a nyri gumikkal. Ijeszt rzs, hogy csak megy s megy, soha nem csszik meg, vagy legalbbis nem rezzk. Ahogy nem rezzk a motor mozgst a kocsiban. Dzel autval felvltva hasznlva bizony tbbszr rindtottam nmi telefonls utn a jr motorra, mert sem a hangjt, sem a mozgst nem szleltem.
Persz azrt van hangja, ha akarjuk s ez a legjobb az egszben, hogy nem knyszerti rnk erszakos kipufog hangjt. De a boxermotor hang s a turb szrcsl-vistsa megadja a hangulatot ngyezres fordulat felett. rdekes, hogy mr alacsonyabb fordulaton is utna fordulnak az emberek, annyira kellemes s egyedi a duruzsolsa. Nagy sebessgnl sem zavar, amikor taln a szlzaj az egyetlen, ami tudatja velnk, hogy mr a jogosvnyunk is veszlyben van, pedig a sztrdn gurulunk. Egyenes futsa csodlatos, nha hitetlenkedve az rra pillantok, hogy most hatvannal vagy szzhatvannal megyek valjban? A Foresternek a gyenge pontja taln a fkrendszere. A kocsi orra knnyen beblint, taln tl magas, taln az els s a hts tengelyre hat fkerk nincsenek szinkronban esetleg az els lengscsillaptt kellene kemnyebbre hangolni. A fk a kerekeket rgtn megfogja, ahogy rezzk is a talpunkon az ABS pflst, a kocsi hibtlanul tartja az egyenest s mgis, hinyzik a hatrozottsg.
Szokatlanul nagynak tnik nekem a Forester fordulkre. A futm feszes, ahogy egy sportkocsihoz illik mgis magas, ami azt eredmnyezi, hogy a budapesti utakon csak kell tempval kzlekedhetnk, ha nem akarjuk leharapni a nyelvnket minden keresztbordnl. A brbevonat kormnynak kellemes fogsa s enyhe tlkormnyozottsga van, valamint igen ersen rezteti a vezetvel a buszok vjta hosszirny rkokat. Ekkor rdemes rmarkolni hatrozottan, az legalbb biztos, hogy a keznkbl nem fog kicsszni. A kocsiban mindent vastag, jelen esetben vilgosszrke varrott br bort. A kidolgozs hihetetlenl precz, makultlan. Ahogy megszoktuk a japn csodknl: elektros hiba nem ltezik az autban s ahogy illik a gazdt soha nem hagyja cserben.
Ezek a modellek lsenknt keskeny, felhajthat kartmls, masszv oldaltartsos, hossz lfellet, fthet lsekkel vannak felszerelve, amilyenekrt sajt bevallsuk szerint a seat cupra tulajdonosok fohszkodnak srva lmukban. A mszerfal puritn s funkcionlis. Minden ami fontos, semmi extra, semmi puhnysg. A lgkondicionl ha akarjuk mnusz 5 fokon nyomja a levegt nyron , ha ftnk az arcunk cserepesre szrad. Idegest azonban a kls s a bels visszapillant tkr is. A kinti igen gyorsan koszoldik, llandan beprsodik s a ftse fabatkt sem r. A bels tkr lland munkt ad neknk: a msodik foncsorozsi kpre lehetetlen tkattintani estnknt, mivel az egsz tkr lazn elmozog a foganty mozgatsval. Hasonlan fusztrl a hts lssor, ha nem alapllsban, hanem elre, vagy htra dntve kvnjuk hasznlni. Ekkor a br, a szokatlan helyzet miatt idegrlen nyekereg a kocsi minden egyes rezdlsekor. Br a hts lbtr nem tl nagy, a trdtjkon bespped els lsek miatt meglepen nagy hely ll rendelkezsre. Ebben az autban ngy (SRS) lgzsk kapott helyet, sznezett vegek s egy risi motoros tetablak. Termszetesen az sszes ablak s tkr elektromos. Hatalmas fejtmlk vdik az utasokat, az ajtkban hat hangszrnak van hely. A vlt knyelmes, kzre es s br pontosan kapcsolhat, aszinkron llsban nehezen, nmi mozgats utn hajland csak sebessgbe csszni. A kombi tajts kocsi csomagtart ajtaja felfel nylik, a lecsukskor bels foganty segt, hogy ne legynk koszosak. A hts lssor teljesen szintbe dnthet a csomagtartval, az lsek htt is vd huzat fedi.
sszessgben az aut kt ves hasznlat utn a kvetkez rzseket kelti bennem:
• Kellen gyors a biztonsgos kzlekedshez, nyomatkos, kategrjban a leggyorsabb. Gyorsulsa mrten 7,8 mp/ 0-100 Km/h.
• Rettenthetetlen terepez, ahol nem r le az alja, ott elmegy.
• A mindennapi hasznlathoz szksges luxus rzetet megadja. Knyelmesen, lvezettel vezetheto.
• Fogyaszts jobblb fgg: vrosban 10-11 liter. Sztrdn 160-as tlaggal 14 liter 90-es tlaggal 9-10 liter.
Ellenrzseket kelt bennem viszont a hatrozatlan fkezsi folyamat, turblyuk, ritkn akadoz vlt.
dv, Tams

Subaru Forester - MY02
Subaru Forester - MY02
A sikeres sport- s haszonjrm /SUV/ msodik genercis, tovbbfejlesztett vltozata lnyegesen jobb knyelmi s biztonsgi elemekkel rendelkezik. A jrm homlok- s farrsze j formt kapott, a karaktere s a tulajdonsgai azonban vltozatlanok maradtak. A sport s haszonjrmvek hagyomnyos terepjr kpessgt s sokoldalsgt az j vltozatnl is limuzinkomfort egszti ki. Ezek az ismrvek segtettk a tpust kitn piaci eredmnyeihez.
A karosszria kialaktsakor a mrnkk ignybe vettk a komputeres tervezs lehetsgeit. A nagyobb torzis merevsg ellenre sikerlt jelents slycskkenst elrni. Az j, tbb tkrs lmpatest, htrcs s a finoman kivgott gphztet hatrozzk meg az j Forester megjelenst. A kerek kdfnyszrkat az els spoilerbe ptettk, a hts vilgts elemeinek megnagyobbtsval pedig fokoztk a megjelens frfias karaktert. A fbb mretek ugyanakkor gyakorlatilag nem vltoztak. A hosszsg 1cm-rel 4,450 mterre rvidlt, a szlessg 1,735 m., a magassg pedig 1,590 mter az XT Turbo 1,585 mtervel szemben. A 190 mm-es szabad magassg /az XT Turbnl 195 mm/ lehetv teszi a terepen tett kirndulsokat. CW rtke pedig, mindezek ellenre csak 0,36 - 0,37/az XT modellnl/.
A teljesen megjtott bels tr, az alkalmazott anyagok ignyessgnek ksznheten rnzsre is sugrozza a magas minosget. A hagyomnyosan kerek mszerek a vezet kzvetlen ltmezejbe esnek, minden kezelelem logikus csoportostsban, ergonomikus kialaktsban a vezet mellett tallhat. A napi lethez nlklzhetetlen apr trgyak elhelyezsre a korbbinl tbb hely ll rendelkezsre.
A Forester -t is az eddig mr ismert ngyhengeres boxermotor hajtja. A ktliteres alapmotor 125LE, a turbs vltozat 177LE teljestmny. Mindkt motor fogyasztsa s kros anyag kibocstsa kedvezbb lett, az alumniumelemek alkalmazsa pedig jelents slycskkenst eredmnyezett. A finomts eredmnye figyelemremlt: a ktliteres szvmotor eldjhez kpest tlagosan 12%-kal kevesebb benzint ignyel, amivel kategrijban a legtakarkosabbak kz lpett.
A gyr mindkt motorhoz vagy tfokozat kzi, vagy ngyfokozat elektronikus vezrls automata vltt ajnl. A Subaru talaktotta az egyedi kerkfelfggeszts futmvet is, miltal a sportos jelleg mg inkbb kidomborodik. A Forester gy a dinamikus menettulajdonsgok mellett az utazsi komfort tern is nagy lpst tett. A gyr teljesti a sajt maga ltal fellltott magas kvetelmnyeket, nagy slyt helyezve a legkisebbnek ltsz hinyossgok kikszblsre is.
A cg utazsbiztonsgi filozfija a Foresternl is a baleset megelzsnek kpessgre koncentrl: egy baleset megelzse mindenkpp kedvezbb az esetleges kvetkezmnyek enyhtsnl. Mint minden sszkerkhajts aut, a Forester is bizonyos „beptett” biztonsgi elnnyel rendelkezik. A Subarunl szriaknt alkalmazott lland sszkerkhajts kzpontostott differencillal s folyadkos kuplunggal egszl ki. A „Boxer-motor” elv lnyegesen hozzjrul a Subaru-sszkerkhajts pratlan kiegyenslyozottsghoz s teljestmnyhez, mivel a meghajts a motortl a vltn s kardntengelyen keresztl horizontlisan tekintve szimmetrikus, egyenes vonalban jut a hts tengely differencilmvhez. Ezltal jut az j Forester is kiegyenslyozott slyelosztshoz s kivl menettulajdonsgaihoz.
Termszetesen a passzv biztonsgi elemek is hozzjrulnak a vezet s utasai biztonsghoz: az els lseknl teljes mret, kt fzisban nyl lgzskok s az un. monocoque rendszer, gyrs keretelemeket magba foglal, az oldalirny erkkel szemben hatkonyabb vdelmet nyjt karosszria. Nagymret oldallgzskok vdik az els utasok fejt s mellkasi szerveit. Az j Forester ezenkvl hatkony trcsafkes ABS rendszerrel , valamint aktv ells fejtmaszokkal van elltva.
Az aktv fejtmasz rfutsos balesetnl megakadlyozza az un. „ostorhats” fellpst, ami a fej s a trzs kztti nagymrtk relatv elmozduls kvetkeztben slyos srlseket okozhat. Ez a fejtmasz a testsly fggvnyben reagl s csak htulrl rkez, min. 15km/h sebessg tkzs fellpsekor lp mkdsbe. A lgzskokkal ellenttben az aktv fejtmasz mkds utn visszatr kiindul helyzetbe. A Forester a Subaru egyik legfontosabb gyrtmnya az Eurpai piacon. 1997 vi megjelense ta 65000 darabot rtkestettek, csaknem negyedt az reg kontinensen sszesen forgalmazott mennyisgnek. |