Az AWD mltja:
A 60-as vek elejig az sszkerkhajts jrm fogalma egyet jelentett a haszonjrmvekkel. Az sszkerkhajts csak a katonai- s ipari clra hasznlt terepjrmvek sajtossga volt. A leghatkonyabb elrejutshoz ez volt a legidelisabb hajts, de ezek a jrmvek lassak s nehezen kormnyozhatak voltak azon tl, hogy kizrlag a kompromisszummentes terepjrsra voltak tervezve.
A nehzsgek ellenre egyrtelmek voltak az sszkerkhajts elnyei: A hajtsrendszer maximlis vonert biztost, a kormnyzsi tulajdonsgokat nem befolysolja a hajter, s az AWD egy kiszmthat viselkedst garantl. Mr csak egy kis lks hinyzott az eddigi technolgik szemlyautkban val alkalmazshoz. Ezt a lkst a Japn fszigetn (Honshu) tallhat legszakibb megyt (Tohoku) elektromossggal ellt Tohoku Electric Supply Co. adta meg. A megrendelnek egy olyan jrmre volt szksge, amellyel alkalmazottai tlen is garantltan s problmamentesen juthattak el munkallomsaikra. A Subaru kifejlesztette a Leone Station Wagon AWD-t, s 1972 szeptemberben bemutatta az els sszkerkhajts szemlygpjrmvet. A Leone AWD hatalmas utnrendelsi lzat indtott azoknl a cgeknl, akik Japn szaki hegyvidkes, tlen ersen havas terletein akartak hatkonyabban zemelni. Rvidesen mr exportra is szlltottk, gy a vilg legmagasabb darabszm sszkerkhajts szemlyautja, s a Subaru sszkerkhajts rendszernek alapja lett. Ne feledjk, hogy elszr csak nyolc vvel a Subaru Leone Station Wagon AWD utn, 1980-ban dobta piacra egy dlnmet cg „Ur-Quattro” nven sajt sszkerkhajts szemlyautjt.
Els rnzsre kvl, vagy bell semmi klnbsget nem tallni az elskerkhajts s az sszekerkhajts Subaru Leone Station Wagon AWD-n. De ez rendelkezett egy kapcsolhat sszkerkhajtssal, ami a motorteljestmny egy rszt a hts tengelyhez juttatja. A Subaru Leonenl a ngykerkhajts mechanikus megoldssal, egy krms kuplung kzvettsvel trtn merev tttelezssel jn ltre, ami az eredetileg meghajtott els tengelyrl a hts tengelyhez vezet.
Az AWD elnyei:
A menetdinamika szempontjbl az sszkerkhajts hrom elnyt rejt magban: 1. voner, 2. kezelhetsg, 3. stabilits. Ezek azok a tulajdonsgok, amire a legtbb minsgi autgyrt trekszik. Az ertvitel rendszere dnt jelentsg, hiszen a meghajts mdja s az ereloszls hatrozzk meg azt az idpontot, amikor a gumi s az tfellet kzti maximlis surldsi rtk tlpsre kerl. Ez klnsen a kanyarokban jelents, ahol hrom fajta erhatsrl beszlhetnk: A motor hajtereje amely a jrmvet elre mozgatjatja, a surldsi er amely a kerk s az tfellet kztt jn ltre, s az oldalvezets (centripetlis er) amely a msik kett eredjbl addik. Ez az er a centrifuglis ervel szemben hat, s minl nagyobb annl biztosabb a kanyartarts. Az oldalvezets a cskken hajtervel nvekszik: kt azonos motorteljestmny jrm kzl az sszekerkhajts nagyobb oldalvezetssel fog rendelkezni mint egy ktkerkhajts.
Plda: Egy 100LE-s motor amelynek minden meghajtott kereke, a vzolt felttelek mellett maximlisan 30LE-t tud elrejutsra fordtani. Egy ktkerkhajtsnl minden meghajtott kerk 50LE-t – ami 20LE-vel tbb, mint amennyit a haladsra tud fordtani. Az eredmny: a kerekek kiprgnek. Az sszkerkhajtsnl ezzel szemben a 100LE egyenlen oszlik el a ngy kerken. Minden kerk egyenknt 25LE-t kap, teht az ignybevtel a 30LE/kerk rtk alatt marad. Azaz a kerekekek nem prgnek ki. Ez a klnbsg minden felttel mellett rvnyes, azonban a csekly surldssal rendelkez tfelletnl nagyobb jelentsg. Minl balesetveszlyesebb a szituci, annl jelentsebb a ngykerkhajts jrmvek biztonsgi tartalka a ktkerkhajtsval szemben.
Symmetrical AWD:
A boxermotor minden soros s V motorral szemben elnysebb nagyon alacsony slypontja s tkletesen szimmetrikus ptsi mdja folytn. Ismertetjele az egymssal szemben elhelyezett hengersor. A dugattyk a belsejkben pronknt mint kt motor egymssal szemben, vzszintesen mozognak. Ez a struktra egy merevebb hengerblokkot tesz lehetv. A tmegkiegyenslyozs a boxermotoroknl tkletes, skszer, rvid, s kompakt, a rvid s merev ftengely magas fordulatszmot tesz lehetv, a kis ptsi magassg alacsony slypontot s csaknem idelis slyelosztst eredmnyez. Az alacsony slypont a kanyarokban a centrifuglis er hatst cskkenti, ami a karosszria kisebb ignybevtelhez s stabilabb ttartshoz vezet. A boxermotor egyik vonz tulajdonsga a motor egyenletes jrsnak eszttikja: teht csillapttengelyek nlkl is simn prg fel a nvleges fordulatszmig. Ezek az elnyk lnyegesen hozzjrulnak a Subaru sszkerkhajtsak kiegyenslyozottsghoz, s teljestmnyhez: a motorbl a sebessgvltn, kardntengelyen, keresztl a hts tengely differenciljba irnytott hajts egyenes vonalat kpez, egy szimmetrikus – horizontlis kinylssal. Minden lnyeges komponens s egysg – a hosszban egybeptett boxermotortl, a sebessgvltn, a kardntengelyen t a hts differencilmig – egyenes vonalban, egy vzszintes szimmetriban helyezkednek el. Ez a jrm semleges kiegyenslyozottsghoz vezet. Az optimlis tapader s a tkletes kiegyenslyozottsg kapcsolatbl szletik az elrhet maximlis menetstabilits. Minden nagy sly alkatrsz a kt tengely kztt tallhat. Ezzel elkerlik a felesleges slyok jrm elejre vagy vgre helyezst s cskkenti a jrm sodrdsi nyomatkt. A csekly sodrdsi nyomatk optimalizlja a jrm kormnyozhatsgt, mivel cskkenti a kormnyzs tehetetlensgi nyomatkt s javtja a jrm ttartst. Az optimlis voner s a tkletes kiegyenslyozs kapcsolatbl menetstabilits s „baleset elkerlsi kpessg” jn ltre. Ez a biztonsghoz vezet t igazi kulcsa, hiszen jobb egy balesetet megelzni, mint „csak tllni”. Az alapkonstrukci szimmetrija nem csak kitn menetbiztonsgokat biztost, hanem jelentsen hozzjrul a passzv biztonsghoz is, mivel sok helyet hagy a motortr mindkt oldaln. Ez lehetv teszi kerettartk beptst, amelyek az utascelltl kzvetlenl a lkhrthoz vezetnek, s nagy szerepet jtszanak a frontlis tkzsek energijnak csillaptsban. Mly ptsnek ksznheten frontlis tkzsnl a boxermotor a fenklemez al kerl, teht nem jut be az utastrbe.
AWD jv:
Az sszkerkhajts jrmvek menetdinamikjnak javtsa.
A Subaru pillanatnyilag az sszkerkhajts minden rszletnek elektronikus ton trtn tkletestsvel foglalkozik. A cl egy komplex jrmkoncepci, amelyben AWD, VDC, sodrdsi nyomatk szablyozs, s TFC kapcsoldnak ssze. A kzps differencil konstruktv tkletestse, az elektronikusan vezrelt kzponti LSD kifejlesztse, illetve az els s hts LSD konstruktv tkletestse csaknem automatikusan vezetnek az AWD jrmvek dinamikai tulajdonsgainak javulshoz.
|