Az ALS mkdsi elve
Az ALS (Anti-Lag System) egy motorvezrlsi technolgia, aminek segtsgvel minimalizlni lehet a turb ksedelemi idejt - a turblyukat.
Kztudott, hogy a turbfeltltknek szksge van egy bizonyos idre amg a turbina felprg teljes fordulatszmra az alap forgsi sebessgrl. Ez az id tbb tnyeztl fgg, mint pldul az tehetetlensg, levegramlsi hatsfok, visszahat nyoms, stb. A problmt rszben megoldja egy lefvszelep beptse (BOV - Blow Off Valve), ami mkdsbe lp minden esetben amikor a vezet elveszi a gzrl a lbt. A lefvszelep elengedi a felesleges nyoms alatt lv levegt ami a turbfeltltbl jn, mialatt a szvcsonkok zrva vannak, megakadlyozva gy a turbina megllst s az ezzel egytt jr krosodst. Versenyautk esetben gyakori, hogy nagyobb turbfeltltt ptenek be nagyobb teljestmny elrse rdekben, a turbnyoms nvelsvel. Nagyobb turbfeltltk esetn nagyobb a turblyuk is a nagyobb a tehetetlensg miatt, s ebben az esetben a lefvszelep nem elg hatkony ahhoz, hogy a turbinnak ne cskkenjen jelentsen a forgsi sebessge gzelvtelkor. Radsul rally autk esetben ktelezv van tve egy turb-szkt (amit a FIA r el), aminek az egyik funkcija, hogy nvelje a turb ksedelmi idejt. Ezrt a verseny- s klnsen a rally-autk esetben, ahol kritikus a nyomatk s a motor rendelkezsre llsa gyakori az ALS rendszerek alkalmazsa.
A turb ksedelmi ideje alatt a motor kevsbe reakcikpes s a teljestmnye jelentsen kisebb a nvleges rtktl. Rgebben ennek ellenslyoztsa rdekben a piltk jval korbban a gzra lptek mint szksges lett volna egy turb nlkli autban. Msok a "bal-lbas-fk" technikt hasznltk, ami a nmet Walther Rhrl nevhez fzdik, ahol a piltk a bal lbukkal fkeztek, mikzben a jobbal mr gyorstottak, hogy a turb mindig az optimlis nyomson maradjon. A "bal-lbas-fk" nagyon ignybe veszi a fkeket, klnleges terhelsnek kitve ezeket, de nagyon hatkony a turb forgsi sebessgnek fenntartsban. Az ALS lnyegben egy egyszer tlet, aminek a megvalstsa nehzsgekbe tkztt, amik csak akkor hrultak el amikor a motorvezrlsi technolgik mr elg fejlettek voltak ahhoz, hogy sokkal tbb paramtert figyeljenek az ALS vezrlshez, mint ahogy ez rgebben lehetsges volt. A legjobb tudsunk szerint a Toyota Team Europe volt az els csapat aki versenykrlmnyek kzt hasznlta az ALS technikt (a Toyota fle vltozat a Toyota Combustion Control System, mg a Mitsubishi-j Post Combustion Control System nven futott).
Amikor a vezet elveszi a lbt a gzrl, a motor gyjtsi idztse megvltozik 40-al vagy tbbel, megnvekszik a beszvott leveg mennyisge s a keverk feldsul. A beml pillangszelep kicsit nyitva marad, hogy fenntartsa a motor levegelltst. Ennek eredmnyekppen a leveg/benzin keverk tovbbra is az gstrbe kerl, annak ellenre, hogy a vezet mr elvette a gzrl a lbt. A gyjtst az elektronika kslelteti s gy a benzin/leveg keverk ltalban elgs nlkl a kipufog rendszerbe jut. Amikor a gyertya szikrzik, a kipufog szelep pp kezd kinylni a kseltetett gyjts miatt, radsul a kipufog rendszer kivtelesen magas hmrsklete miatt az elgetlen keverk berobban a forr lemlk rintsvel. Szerencsre a turb pont ezen pont mgtt tallhat s a robbans forgsban tartja (mskppen lelassulna, mivel a beml s kipufog szelepek zrva vannak). Mindezek eredmnye a lnyegesen lervidlt turb reakciid a kvetkez mellkhatsokkal:
- Jelents emelkeds a turb zemi hmrsklete tern (800-rl 1100 fok krlre emelkedhet) amikor a rendszer mkdsbe lp
- A kipufog csonk s csvek megnvekedett ignybevtele (egy utcai autn az ALS rendszer 50-100km alatt tnkretenn az egsz kipufog rendszert)
- A turb jelents nyomst pt fel alapjraton is
- A kipufog rendszerben ltrejv robbansok felelsk a lngnyelvekrt amik kicsapnak a kipufogbl
- Cskken motorfk hats
Az ALS hatsfoka jelentsen fgg a leveg mennyisgtl ami a motorba juthat, minl tbb leveg ll rendelkezsre, annl jobban rezhet az ALS hatsa. Kvetkezskppen az ALS lehet kevsbe vagy jobban agresszv hats: egy kzepesre belltott ALS 0-tl 0,3 bar nyomst fejt ki a szvcsonkban ha mkdsben van, mg a ez a nyoms -1 bar (teljes vkuum) lenne normlis esetben gzelvtelkor. Az ALS versenyvltozatai 1,5 bar nyomst is kpesek elrni a szvcsonkban gzads nlkl. A Toyota s Mitsubishi rendszerei relatv hangtalanok s sima mkdsek, mg a Ford s Subaru autkban tallhatk sokkal hangosabbak s agresszvebbek. A legtbb versenyvltozat tbb, a sofr ltal vlaszthat belltssal rendelkezik a klnfle terepviszonyokhoz, ltalban hrom llsban a kzepestl agresszvig.
Bizonyos regionlis s eurpai versenyekben tilos az ALS hasznlata, s egyre tbb WRC versenyen korltozzk a versenyautk hangossgt az ALS letiltsval.
2002-ben megjelentek j turb ksedelmi id cskkent megoldsok, mint pldul az EGR (Exhaust Gas Recirculation - kipufoggz visszaforgats) s egyre jobban tveszik a fent ismertetett megolds helyt, mivel kevsb veszik ignybe a motor mechanikai rszeit. |