A Subaru gyri motorvezrl elektronikkrl (ECU) kevesen tudjk, hogy mennyire kifinomult, professzionlis vezrlst hajtanak vgre annak rdekben, hogy a Subaru boxermotorja - akr turbo, akr szv - a lehet legidelisabban mkdjn, mind teljestmny mind gazdasgossg, vagy akr krnyezetvdelmi szempontbl. Az angol EcuTek cg ezrt 2000-ben olyan fejlesztsbe kezdett, mellyel hozzfrst biztostanak a gyri ECU sszes paramterhez, s megvltoztatsukkal egy olyan teljestmnynvelst rhetnk el, ami nem nlklzi a motor biztonsgos mkdsnek alapfeltteleit. Ez a trekvs a vilgon nem egyedlll, hiszen pl. az Audi tuningcge az MTM, ill. a Porsche RUF mind a gyri professzionlis elektronikbl indul ki a gyr tmogatsval, mikor az amgy is ers gyri autkon teljestmnyt nvelnek. |
 |

|
Mivel a kezdetektl szoros egyttmkdst mutattak mind a Subaru gyr, mind a Prodrive cg, ezrt mra minden Subaru ECU-hoz, egyre tbb mkdsi paramterhez van hozzfrsk, st ma mr elre tudjk a jvbeli Subaru ECU-k tartalmt annak rdekben, hogy idben elkezdhessk a tesztelseket.
A Subaru boxermotorja olyan sajtossgokkal rendelkezik, melyekre a gyri ECU van csak felkszlve. A motor rengeteg olyan szenzorral rendelkezik, melyek nem csak a mkdshez elengedhetetlenek, hanem segtsgkkel egy rendkvl idelis motormkds valsthat meg. Ezen szenzorok adatainak feldolgozsra van kifejlesztve a gyri ECU. Az ECU-ban dolgoz alapszoftver, melyet a gyr r bele a krnyezetvdelmi (emisszis) normknak, illetve az ltalnos fogyaszti ignyeknek felel meg, de mivel fleg a turbs vltozatok tulajdonosai kzl sokan olyan ignyekkel lpnek fel autjuk irnt, amivel |
tovbbi teljestmnyeket kvnnak elrni, ezrt a gyri tartalom trsa a legegyszerbb s legkzenfekvbb mdszer. Az EcuTek technolgija ezt teszi lehetv, valamint azt, hogy ezt akr tbbszr is megtehessk. A gyri elektronika elnye az rhat egyb - pldul verseny-elektronikkkal – szemben, hogy sokkal tbb adatot kpes feldolgozni, s sokkal tbb kompenzcira is kpes, mint azok. (Pldul: kopogskorrekci, aktv gyjtsidzts stb.) Egy motor mkdse rengeteg olyan tnyeztl fgg, amire egy egyszer elektronikval nem vagyunk kpesek felkszlni. Ilyenek pldul a beszvott leveg pratartalmnak, hmrskletnek vltozsa, lgkri nyoms vltozs, vltoz minsg zemanyagok, stb. Ha ebben egy jl belltott, professzionlis elektronika segtsgnkre van, egy minden krlmnyek kztt jl hasznlhat autt kapunk. Lteznek a |
 |

|
vilgon olyan utlagosan bepthet verseny-elektronikk (Pectel, EFI), melyek a gyri Subaru Ecu-hoz hasonlan nagyon sok szenzor adataibl kpesek dolgozni, ezek viszont mregdrgk. Ennek a tredkbe kerl a gyri ECU paramtereinek az trsa, mellyel szinte hatrtalan teljestmnynvelst rhetnk el. Nincs szksg az aut tkbelezsre, a mechanikus alkatrszek vezrlsnek kitallsra (pl.: vezrmtengely elforgats, elektromos gzpedl), hanem egyszeren az OBD csatlakozn keresztl ttlthet az j programtartalom. Termszetesen van lehetsg a motor mechanikai komponenseinek megvltoztatsra is, (pl.: kipufog, injektorok, turb, lgszr stb.) s ezekhez is minden tovbbi nlkl hozzigazthat a vezrls. |
Az EcuTek ltal kifejlesztett technolgia msik alappillre egy olyan diagnosztikai szoftver, amivel a motor mkdst nagy adatsebessggel nyomon kvethetjk, gy az Ecu rsa sorn nem kvethetnk el vgzetes hibkat. A diagnosztikai szoftver rsze mg egy utcai dyno teszt, mellyel menetkzben megmrhetjk az rsok utni teljestmny vltozst igen nagy pontossggal. Az EcuTek szakemberei a Power Engineering, illetve a Prodrive mrnkeivel kzsen szinte minden Subaru tpushoz rtak olyan plda ROM- fjlokat, amelyek az adott authoz egy magasabb teljestmny mellett ugyanolyan tartssgot adnak a gpkocsinak. Ezeket a szoftver-tartalmakat tbbszz rs tesztelsnek vetettk al. Ezek a plda-ROM-ok a vilg minden tjn az EcuTek partnerek rendelkezsre llnak, alapknt feltlthetok. Ezen kvl az EcuTek partnerek tbbsge a vilgon tovbbi ROM-fjlokat rnak, az ltaluk gyrtott, vagy hasznlt konfigurcikhoz (kipufog stb.). Ezekkel a fejlesztsekkel tovbbi teljestmnyek elrsre trekednek, szintn biztonsgos s tarts mkds mellett. Ezzel a technolgival j tvlatok nylnak a Subaru-tulajdonosok rszre immr Magyarorszgon is. A magyarorszgi kpviseletet az MM-Project ltja el. | |