
Az aut trtnete 1985-ben kezddtt, amikor az Italdesign konstruktre Giorgio Giugiaro egy GT tervezshez kapta a megbzst a Subarutl. Ezzel kezdett vette egy olyan 2+2 lses trakocsi fejlesztse, amely mltn vlhatott volna a Subaru egyik sikertrtnetv. Hogy mgsem gy lett, ahhoz tbb elhibzott dntsnek is szerepet kellett jtszania, azonban dacra mindezeknek, az SVX mind a mai napig messze a gyr egyik legelegnsabb s leggyorsabb tpusa.
tvzi az 1980-as vek vgi knnyed olasz elegancit a sportkocsik kivl jellemzivel s a Subarunak az sszkerkhajts tern elrt tbb vtizedes tapasztalatval.
Az aut tervezsnl a mrnkk prbltk szem eltt tartani az alapkoncepcit: egy Grand Tourismo - trakocsi - megalkotsa volt a cl, ppen ezrt trekedtek arra, hogy az utastr kialaktsa messzemenen a hossztv utazsok knyelmesebb ttelt szolglja. Ez az aut nem az idegtp vrosi dugkban val araszolgatshoz lett tervezve, mltatlan a belvrosi lmps versenyek msfl literes lercsodival val erfitogtatshoz. Arisztokratikus megjelense, knnyed elegancija mind azt sugallja, hogy az SVX idelis trsunk egy nyri vakcin, ahol az utazs maga is egy lmny, de irigylsremlt knnyedsggel visz fel minket tli stborozskor is a behavazott szerpentinen az alpesi szlloda parkoljig. Az SVX igazi luxuskup. Hamar rjhetnk, amikor az ismertetjn vgigpillantva feltnik, hogy szinte minden belertend az alaprba: br lsek, freon-mentes automata klmaberendezs, lsfts, fthet visszapillanttkrk, tetablak, knnyfmfelnik s mg egy sor ms olyan felszerels, amely akkoriban csak nagyon kevs konkurrens tpusnl volt fellelhet, s a ksbbiekben is csak felrrt volt beszerezhet.
Az aut elszr lben az 1989-es tokyi autkillitson tnt fel mint tanulmny, hogy aztn aprbb mdostsok utn 1991 janurjban kezdett vegye a sorozatgyrts. Ezt kveten a tpust hat ven keresztl gyrtottk, mgnem a cskken eladsi mutatknak ksznheten 1997-ben legrdlt az utols SVX is a gyrtsorrl.

Az aut a megjelensnek idejn egy sor technikailag szokatlan s elremutat megoldst is felvonultatott, mint pldul a manyag zemanyagtartly, a passzv htskerkkormnyzs vagy egy olyan motorvezrlelektronikai rendszert, amely szmos adatot elemezve lltotta a motor zemanyagkeverket s felgyelte az automatavlt s a motor sszehangolt mkdst. rdemes megemltennk mg a fedlzeti elektronika egy msik sajtossgt, amely vgl a Nissan Skyline GTR autjban hreslt el igazn: az alaphelyzetben 60/40 szzalkos els-hts tengelyen jelentkez hajtsarny szlssges helyzetekben a msodperc 1/6-od rsze alatt tud 95/5 vagy akr a szimmetrikus 50/50 szzalkra vltani, a szmtgp ltal felgyelt jellemzktl fggen. Azonban mindezek kzl a leginkbb szembetl, hogy a Subarura jellemz keret nlkli ajtkat ennl a modellnl elhagytk, s helyette egy vadszgpekre emlkeztet osztott oldalvegezst valstottak meg, minek kvetkeztben sok mul pillantsban lehet rsznk. A Subarunl korbban a sorozatgyrtsba kerl modelleknl nem volt velt vegezs hasznlva, ezrt ehhez a tpushoz a fejlesztsek eredmnyekppen kt gyrtsi szabadalmat is bejegyeztetett a gyr: az egyik, amely lehetv teszi, hogy az veget mg forr kplkeny llapotban a kvnt mrtkben velhessk, s a msik, amellyel az veget a fm kasztnihoz egy specilis ragasztsi eljrssal rgzthessk gy, hogy az a kocsiszekrnyen a menetkzben fellp torzis hatsoknak ellenlljon.
Az egyedi vegezsnek s kocsiszekrnyformnak, valamint a precz illesztsi hzagoknak ksznheten egy olyan 0.29-es lgellenllsi egytthatt kapunk, amely mg manapsg is nem egy sportkocsinl inkbb a jv zenje.
A sebessgtart automata kapcsolja a kormnyon knyelmesen a keznk gybe esik, s ugyan az automatavltnak ltezik egy gazdasgos zemelst biztost fokozata is, mgis, tkapcsolva sportfokozatba, tvig nyomva a gzpedlt megtapasztalhatjuk, milyen az, amikor 230 ler diszkrten, de hatrozottan gyorstja az 1600kg-os kocsit rvid 8.7 msodperc alatt 100-ig, s ha az autplya bels svja res, a gyorsuls csupn valahol 250km/h krnykn csillapodik.
Dacra az extraknt rendelhet kiegsztsek rvid listjnak kisebb-nagyobb eltrsek addtak a klnbz orszgokban forgalmazott modellek kzt, gy pldul rdekessgknt megemlthet, hogy a tpusnak ltezett az Egyeslt llamokban elskerkhajts vltozata is, vagy hogy az szak-amerikai SVX-eken az els lmpatestet kdfnyszrval is ellttk, mg az eurpai kocsikon ez a megolds teljessggel hinyzott. Egy tovbbi megfontoland opcionlis dolog volt a svjcban elrhet s npszer un. Swiss-Pack, amely egy htsszrnyat s egy 12 lemezes CD-vltt tartalmazott, amelynl a vlt a csomagtrbe kerlt.

Az idbeni vltoztatsok tbbnyire a knyelmet, biztonsgot vagy krnyezetvdelmi terleteket rintettek, gy fordulhatott el pldul az, hogy a kezdetben 230 lers autt 1993 kzeptl a szigorod kipufoggztrvnyek rtelmben 10 lervel cskkenteni kellett. Taln nem rdemtelen megemlteni az egyik legfontosabb vltoztatst, amely 1995-tl lpett rvnybe, mgpedig az utasoldali lgzsk, ugyanakkor ltszlag rthetetlen olyan apr figyelmessgek eltnse mint az utasoldali els ls alatt tallhat kicsi trolrekesz.
Az objektiv megtlshez elengedhetetlen, hogy pr szval megemltsk a tpus szriahibit is.
Szriahibba klasszikus rtelemben vve csak az alulmretezett kerkcsapgyak szmtanak, mivel az automatavlt kb. 150.000 km-enknti feljtsa az akkori nagyteljestmny autknl (Mitsubishi 3000GT, Mercedes, stb.) szokvnyos htkznapi dolognak szmtott. Mgis, mivel a Subaru tbb ms japn autgyrtval egyetemben hossz vek ta a megbzhatsgi listk lvonalba tartozik s igazbl a Subaruknl a tpushiba ismeretlen fogalom, rdemes pr szt ldozni rjuk.

A kerkcsapgyproblma elssorban akkor jelentkezik, ha a futmgeometrit megvltoztatjuk. Ez elfordulhat egyrszt a gyri knnyfmfelnik lecserlsvel, mivel ennek a tpusnak egy specilis felnimrete van, msrszt nem hasznlnak a nyomtvszlestsek s az aut ltetse sem. Oldalirny terhelstl fggen (drasztikus kanyarvtel) tbbnyire a hts kerkcsapgy 50-80.000 km mlva zgni kezd, ilyenkor knytelenek vagyunk a csert elvgezni. sszeszerelskor szilikonos csapgyzsr hasznlatval s ksbbiekben finomabb kanyarvteli technikval ezt a karbantartsi ciklust sikeresen kitolhatjuk.
Az automatavlt problmja elssorban abbl ered, hogy a 90-es vek elejn a Subaru nem rendelkezett olyan sebessgvltval, amely sikeresen kezelte volna a motor fell rkez 309Nm-es nyomatkot, ezrt a beptsre kerlt 4EAT tpusjel vlt folyadkcsatorni, amikben a vltfolyadk kering, szknek bizonyultak. Az vek sorn a vlt (amely tulajdonkppen nem is a Subaru sajt termke) konstrukcis hibjt prbltk aprbb mdostsokkal korriglni, emiatt az 1995-tl gyrtott tpusok mr elg megbzhatnak mondhatk. Azonban - fknt a korbban gyrtott autknl - hossztvon megnyugtat eredmnyt kt alkatrsz ptllagos beszerelse eredmnyez: egy rads htraditor s egy a rendszerbe ptett szr beszerelse, amelyet brmilyen automatavltval foglalkoz szakszervz gond nlkl elvgez szmunkra. Mindezen hibk ellenre az SVX a Subaru mltn egyik legnagyobb bszkesge. Egyedi megjelense, tiszteletremlt menettulajdonsgai mind a mai napig az egyik legvgyottabb autv teszik a hozzrtk krben, s egy nap taln abban a szerencsben rszeslhetnk, hogy az j generci megjelenst dvzlhetjk az utakon.

|