A Subaru 1980 vektl mr megjelentette a lgrugt a Leone-ban . Ettl kezdve a Kombi tpusokban megrendelsre, v. az automatkban szria-felszerelsknt alkalmaztk.
A lgrug elnye a szablyozhatsg. llthat a magassg, szablyozhat a csillapts. A legfejlettebb rendszer az utols lgrugval kiadott Legacynl (2000) mutatkozott be . A szintszablyozs rzkeli kerekenknt mrik a magassgot s a kzponti computer |
 |
utastsra a beptett kompresszor segtsgvel folyamatosan szablyoz. gy a sly brhol terheli a karosszrit, a lgrug kiegyenlti a magassgot, a kocsiszekrny mindig egyenesen ll. Ennek elnyt nem kell hangslyozni, a stabilits szempontjbl magtl rtetd. (Aprsg, de fontos: emiatt ezekben a tpusokban nincs szksg fnyszr magassgllt rendszerre!) Mkdse: A kompresszor vagy utnatlti a levegt, vagy kienged a szelep, a terhels fggvnyben. A komprimlt leveg egy lgtartlyba jut, innen gyorsan aktivlhat a szksges leveg mennyisg. Az rzkelkbl berkez jelek egy kzponti computerbe jutnak s az elre meghatrozott program szerint megy a parancs a vgrehajt egysgekhez. A magassgot 2 szintben lehet lltani, alaphelyzetben 150 mm a hasmagassg, a HIGH gomb megnyomsakor a rugk nhny mp alatt felemelik a karosszrit 195 mm magasra. A kapcsoln lv jelz villog az emels kzben, ha a szintet elri, folyamatosan vilgt. Ezt a magassgot megtartja 80 km/ sebessgig, efltt visszall az alapmagassg. Amikor a Legacy lelassul 50 km/ra sebessgre, ismt felemelkedik. Termszetesen a megemelt magassg kikapcsolhat a gomb jbli megnyomsval. A tlterhelt autnl elfordulhat, hogy nem ri el a 195 mm-t, akkor a folyamat abbamarad, visszall az eredeti nvra.
A megemelt magassgnl a csillapts automatikusan megn, alkalmazkodva a terepviszonyokhoz. Az alap-magassgnl a szenzorok kerekenknt rzkelik a kilengst, ehhez alkalmazzk a megfelel csillaptst. gy pl., sima ton cskken a csillapts, komfortosabb az utazs, rossz ton, vagy szerpentinen haladva ersdik a lengscsillapts, ezltal megakadlyozza a kocsiszekrny dlst.
Fontos tudni, hogy a motor lelltsa (slusszkulcs eltvoltsa) utn mg 2 percig szablyoz a rendszer, gy a kocsibl kiszllva hallhat szusszanssal ll vissza a programozott magassgba. A szerelbakon megemelve tilos a slusszkulcsot gyjts llsba elfordtani, mert a magassgllt nem rzkel talajt s extrm mdon kiemeli a futmvet, ami meghibsodst/srlst okozhat.!
A rendszer karbantartst nem ignyel. Ennek ellenre ajnlatos a gumi alatti hengert idnknt megtiszttani, hogy a rrakdott szennyezds ne koptassa ki a gumiharangot. Mivel az rzkelk s a szelepek a dugattyn helyezkednek el, tilos alvzvdvel, v. festkkel ennek kzelben festkszrt/sprayt hasznlni!
Az j genercis Legacy tovbbfejlesztett, finomtott futmve nem tette lehetv az eddig bevlt lgrugk alkalmazst, ezrt ma mr a hagyomnyos rugrendszert alkalmazzk. Remnykednk, hogy a ksbbiek sorn ehhez is adaptljk a lgrug-rendszert s ismt tallkozhatunk vele az Outbackben, Legacyban, vagy ppen a Tribecban. |