A Subaru sszkerkhajtsnak fejldsi tja 1972-2005 kztt
A mindenkori sszkerkhajts rendszerek kztti konstrukcis eltrsek abbl a szksgszersgbl addnak, hogy a kzivltk az automatikus vltktl eltr megoldsokat kvetelnek.
Subaru sszkerkhajts kzi sebvltval
1972: Mechanikusan kapcsolhat sszkerkhajts
Az sszkerkhajts legegyszerbb formja a kapcsolhat sszkerkhajts, amit Four-Wheel- Drive-nak szoktak nevezni. A Subaru Leone AWD-nl a ngykerkhajts egy krms kuplung segtsgvel jtt ltre, amely mechanikusan tovbbtotta a hajtst az eredetileg meghajtott els tengelyrl a htsra.
1980: Mechanikusan kapcsolhat sszkerkhajts s a „ Dual-Range”
A korbbi kapcsolhat sszkerkhajts rendszerek tapasztalatait folyamatosan tovbbfejlesztette a Subaru. A Subaru.1800-nl (1980), a kapcsolhat sszkerkhajts rendszernek vltja egy „Dual-Range” nev cskkent tttellel is rendelkezik. Itt egy kar meghzsval egy kapcsolhvely rvn a sebvltt sszekapcsolja egy fogaskerkprral s a hajtst a hts tengelyhez kzvetti. A kezelkar msodik fokozatban aktivizldik a cskkent tttel, a „Dual-Range”.
1983: Pneumatikusan kapcsolhat sszkerkhajts
A Libero (1983) s Justy (1984) tpusoknl a Subaru szintn kapcsolhat sszkerkhajtssal rendelkez sebvltkat alkalmazott, ahol a bekapcsols a vltkaron lv gomb megnyomsval elektropneumatikusan valsul meg. Itt a vltn lv membrndoboz mgneses szelepe a szablyzelem, amelynek egyik oldala a motorban lv cskkent nyoms- mg msik oldala a norml atmoszfrikus nyomsnak van kitve. A nyomsklnbsg aktivizlja a membrnnal sszekttetsben ll kapcsoltengelyt, ami pedig egy kapcsolhvelyt mkdtet. Ez a kapcsolhvely biztostja az erzr sszekttetst a meghajts elosztshoz.
1987: lland sszkerkhajts
A Coupe XT-vel, az 1987-es IAA-n megkezddik a Subaru-nl az lland sszkerkhajts korszaka. A Subaru elszr egy tsebessges kzi- vagy egy ngyfokozat automatavltval kombinlva knl alternatvt. A kzivlts varicinl a kzps differencilm megfelezi az els illetve hts tengelyre jut hajtert. A tengelyek kzti fordulatszmeltrst elektomechanikusan szablyozza, egy elektronikus kapcsolval mkdtetett mechanikus zrkilinccsel lland 100%-ra lltva.
1988: lland sszkerkhajts viszko sperrel
A Legacy els genercijnl vezeti be a Subaru a az nzr viszkokupplunggal elltott kzps differencilmvet. A vlt alapveten megegyezik az XT –vel, de itt az els s hts tengelyek kzti fordulatszmklnbsgtl fggen a kzpdiffiben lv viszkokuplung nmkden s fokozatmentesen zr, akr a differencilm teljes lezrsig. Ez a konstrukcis elv, kzps differencilm viszkokuplunggal, ma a kzivlts modelleknl lelhet fel.
2005: STi-AWD bolygkerekes kzpdifferencilmvel, Helical LSD, DCCD
Az Impreza WRX STi , az Impreza WRC alapjrmve, az alapkonstrukcit a sportos pramterek alapjn varilja. A hatsebessges vlt egy bolygkerekes kzpdifferencilmvel kszl. Ha a kuplung kioldott helyzetben ll, a forgatnyomatk eloszlsa az els s hts tengelyek kztt 36-64%. Ezt az arnyt a vezet manulisan mdosthatja. A vezet egy forgathat kapcsolval egy elektromgneses kuplugot mkdtet, ami funkcijnak megfelelen zrja a bolygkereket. (DCCD: Driver Controll Centre Differential). A bolygm maximlis zrsakor 50-50%-os a kt tengely erelosztsa. A Helical LSD els diffibe ptsvel az els kerekek kanyarban kifejtett vonerejt optimalizljuk.
Subaru sszkerkhajts automata vltnl
1981: automatavlt tbbtrcss ertvitelnl - 4WD
A „multiplatetransfer-4WD” = MP-T = (Tbb trcsval vghezvitt tttel) ttr rendszere az automatavlt hidraulikus nyomst hasznlja ki s az automatikt egy menet kzben trtn gombnyomssal kapcsolhat sszkerkhajtssal kombinlja. A rendszer egy a kimen tengelyen elhelyezett httrcss kuplungbl ll, ami sszekttetsben ll a hts meghajttengellyel. Bekapcsolt sszkerkhajtsnl, menet kzben, a vlt olajpumpjnak hidraulikus nyomsa automatikusan bekapcsolja a tbbtrcss kuplungot s a forgatnyomatkot a hts tengelyhez kzvetti. gy az „MP-T” kiegyenlti az els- s hts tengelyek kzti fordulatszmklnbsget. Az „Auto-4WD”–nl olyan sszkerkhajtsi rendszer mkdik, amelynl a tbbtrcss kuplung hoz szksges hidraulikus nyomst a fk megnyomsa s az ablaktrl bekapcsolsa aktivizlja. Nem tveds!!
1987: lland sszkerkhajts
A ngyfokozat ACT-4 (ACT = Active Control of Torque = Aktv nyomatkeloszts) automatikus vltval elltott Subaru XT–nl a nyomatkeloszts klnflekpp valsul meg: az els tengelynl mechanikusan, nhny egyenl nagysg fogaskerk kzvettsvel, mg a htsnl hidraulikusan, egy olajfrdbe helyezett lamells kuplunggal.
1989: ECVT–vltk s bekapcsolhat sszkerkhajts
Az ECVT-vlts Justynl (1989) az sszkerkhajtst a vltkaron lv gomb megnyomsval eszkzlhetjk. A kapcsol hidraulikusan mkdtet egy kapcsolrudat, ami egy kapcsolhvely tjn kapcsolja be az osztmvet.
1991: lland sszhajts VTD-vel
A Subaru a Grand Turismo SVX-el vezeti be (1991) a vltoztathat forgatnyomatk-eloszts (VTD) tovbbfejlesztett automata sebvltjt. Egy bolygkerekes rendszerbl ll kzpdiffi s egy viszkokuplungos hts diffi juttatja alapesetben a voner 36%-t az els- s 64%-t a hts tengelyre. Az erk vltozsval az elektronika mdostja a kerekekre jut forgatnyomatkot az ppen legjobb vonert biztost paramterekkel. A hidraulikus lamells zr fokozat nlkl zrja a bolygkerkmvet, az els-s hts tengelyek kzt fellp fordulatszmklnbsg esetn. A hts tengely viszkokuplungja gondoskodik arrl, hogy a tlprgs miatt voner ne menjen veszendbe.
1998: lland sszkerkhajts VTD-vel, s VDC-vel
1998-ban alkalmazta a Subaru a VTD-t s a VDC menetdinamika-szablyozst a Legacy szria cscsmodelljeinl. A VTD hardware-e, konstrukcija ugyanaz maradt, az elektronikus szablyozst pedig a vezrlegysgek rzkelinek CAN-Kommunkation szerinti optimalizcija jelentsen javtotta.
2004: Permanens sszkerkhajts optimalizlt VTD-vel, s VDC-vel
Az j, VTD-vel elltott tfokozat automata vltknl a lamells zr egy bolygm kzvettsvel viszonylag nagy svban kpes elosztani az els s hts tengelyek kztt a hajtnyomatkot. Ezrt a VTD-s automatavlt klnsen a VDC menetdinamika-szablyzval elltott jrmveknl vlik be, a kt vezrlegysg egyttmkdse miatt. Ha a VDC vezrlegysge eltrst szlel a jrm kormnyozhatsgban (Alul- vagy tlkormnyozottan viselkedik), informlja a vlt vezrlegysgt. gy az a lamells zr segtsgvel reduklja az instabill vlt tengelyre jut hajtnyomatkot. 2004-tl minden Legacy 3.0 ezzel a rendszerrel rendelkezik.
|