Subaru Leone, egy nem japnaut-fan szemszgbl
letemben elszr akkor ltem ilyenben, amikor egy rgi off-road rlt ismersm elhvott egy kis erdei csapatsra. Neki egy ’83-as 3 ajtsa volt, a szoksos 1.8-as boxerrel szerelve. Mr akkor rdekeltek az autk, a technika, s rtetlenl nztem a mszerfalon tobzd egysgekre, visszajelzkre, elektromos ablakokra, satbbi olyan extrra, amikrt mg ma is flmillikat krnek. Aprop, mszerfal, errl leginkbb valami korabeli rhajs sci-fi jutott eszembe, az ablaktrl/ablakmos kapcsolegysgt azta sem tudom feledni. Persze lttam kzben Citroen GSA-t is, no az mg cifrbb, de ez nem ideval tma. A lnyeg, hogy igazn jt tekertnk a kellemesen felzott erdei utakon, olyan helyzetekbl jttnk ki, illetve olyanokra mentnk fel, hogy nem hittem a szememnek. Itt vge is az ismerkedsemnek ezzel a genercival, de megfogadtam: ha tehetem, beszerzek egy Leo-t valamikor.

2004 v vgn jtt el ez a valamikor, amikor is egy szmomra ismeretlen, de egyben rgta ismert (ez hosszabb sztori) autfanatikustl megkaparintottam ’86-os coupe-jt. Az auto elg ramaty llapotban volt, amirl nem a legutbbi tulaj tehetett. Kt htig jrtam az autval, utna elkezdtem mteni. Elszr a motort javtottam meg, majd a kasztni foltozsba kezdtnk (ezt mr msodmagammal, mert nekem se CO-m, se hegeszti/lakatolsi tapasztalatom nem volt). Kzben, autohifis lvn tervezgetem a hifi rendszert is, elvileg minden fontos lps dokumentlva van a klub frumn (gondolkodtam weblap ksztssn is, de arra egyszeren nincs idm).
Hogy mi fogott meg? A sebvlt tetejn lev nyomgombbal pneumatikusan kapcsolhat 4WD, az ablakkeret nlkli ajtk, a boxermotor. Minden, ami a Subarut jelentette anno. Meg persze az, hogy coup, ami mr nmagban kedves nekem, de radsul ebbl a tpusbl igen ritka is (mrmint, Magyarorszgon)! Ezen kvl persze az is, hogy coupe-hoz kpest nagy a csomagtart (510 l), maga az aut knyelmes, tg a bels tr, br ez relatv. A teljes gynyr szmomra az volna, ha sikerlne egy automata vltt szereznem bele.

Fbb rdekessgek:
-A motor rendberaksa utn a fogyaszts 7-7,5 literre llt be, ami szmomra hihetetlen egy 20 ves 1.8-as boxertl
-A sima szv benzines motorral szerelt aut nem egy gyorsulbajnok, de 120-al plusz gzads nlkl felviszi az emelkedkn a nyomatk, tisztra, mint egy j dzel
-Meglepen jl kanyarodik, parkolni knny vele, a szervokormny mondjuk nekem egy picit tl puha, mint a korabeli amerikai kzepes szednoknl, kisujjal lehet tekerni a kormnyt, emiatt egyltaln nem sportos
-A vltja kivl, soha nem kapcsoltam flre, nem akadt meg, pedig teszteltem rendesen, alkalomadtn
-Tlen, hban csak akarattal csikarhat ki belle megcsszs, stabilan teker a 4 kerk a friss hban, szre sem lehet venni, hogy nem aszfalton megy az ember.
gy nz ki a kicsike:
s akkor jjjn egy kis trtnelem ra, amit hirtelen ssze tudtam lltani a tpusrl:
1971.
Ebben az vben, jniusban kerlt bemutatsra az j modell, a Leone, majd 1972 szeptemberben ennek kombivltozata, a Leone 4WD Station Wagon. Egszen idig a ngy kerk hajtst kizrlag off-road jrmvekbe szereltk. A Subaru ezen modellekkel megtrte a tradcik jegt, s nagy szriban kezdte gyrtani a htkznapi szemlyautk 4WD-vel megldott j kategrijt. Amikor piacra dobtk a modellt, els sorban azon vsrli rteg ignyeit akartk kielgteni, akik valamelyest extrmebb krlnnyek kztt lnek, kzlekednek, dolgoznak (pl. havas, hegyi vidkeken). Ennek ellenre az auto, eredetisge rvn rgvest nagy sikernek rvendhetett mind a hazai, mind a tengeren tli piacon. A tpus vevkre, ksznheten a szabadidsportok (sels, horgszat, stb.) npszersdsnek, megllthatatlanul bvlni kezdett. Az aut npszersge annyira velt felfel, hogy ebbl kifolylag a vilgon legtbbet eladott ngy kerk hajts gpkocsija lett, illetve betonbiztos alapot adott a ksbbi AWD modelleknek.
Subaru Leone 1971
Subaru Leone Station Wagon 1972
1975-ben bemutattk a Leone SEEC-T szrit, melynek klnlegessgt az adta, hogy kataliztor nlkl volt kpes szablyozni a kipuffoggz emisszijt.
1977-ben ismt j Leone-t mutattak be. Ez volt az els auto, ami kpes volt megfelelni az 1978-as Japn kipuffoggz emisszis elrsoknak. Ugyanebben az vben, augusztusban jtt ki az els Brat modell, ami egy Leone 4WD alapokra (alvzra) ptett szak-Amerikai exportra sznt, plats, 2 szemlyes, flig haszon-, flig szemlyaut. Nagyszer fogadtatsra tallt ez a tpus is, sokrt kihasznlhatsga illetve “menjnk brhov, vissza is hozlak onnan” terepkpessgei miatt rvid idn bell az egyik legkedveltebb ngy kerk hajts szabadidaut lett.
1980-ban Leone nyeri a Safari ralit a sajt osztlyban
1981-ben a Leone-ban bemutatkozik a vilg els elektronikusan vezrelt automata vltja
1984. oktberben a Leone-szria elri az 1 millis kumulatv legyrtott darabszmot
1986-ban bevezetik a Full Time AWD Leone-t
1987-ben bemutatjk a Active Torque Split AWD rendszert, aminek lnyege, hogy a rendszer a hts kerekekre es nyomatkot a folyamatosan szablyozza a vezets krlmnyeinek vltozsnak fggvnyben
1988-ban az AWD modellek legyrtott kumulatv darabszma elri a 2 millit
1989-ben a Leone-t levltja a Legacy, amellyel j tlagos sebessg-vilgrekordot lltanak be (100.000 km tv, tlag sebessg 223.34, FIA ltal rvnyestve)

|